MilujemeVychod - Kamila Slašťanová: Mapujeme Slovensko v oblasti gastronómie

Kamila Slašťanová: Mapujeme Slovensko v oblasti gastronómie

Aj na východe / Anna Revicka

Zdieľaj

Kamila Slašťanová je manželkou, mamou dvoch detí a zároveň autorkou projektu menucka.sk. Ten dáva pod jednu strechu menu z rôznych reštaurácií, aby si hladní zákazníci mohli čo najrýchlejšie vybrať, na čo majú práve chuť.

Si zakladateľkou projektu menucka.sk. Môžeš nám priblížiť jeho koncept?

Cieľom portálu a aplikácie Menucka.sk je pomôcť ľuďom, nájsť miesto, kam sa pôjdu naobedovať. Zobrazia sa im ponuky obedov najbližších reštaurácií, ktoré si môžu ešte vyfiltrovať podľa toho, čo ich zaujíma. Podľa jedla, aké sa dnes ponúka alebo podľa určitých parametrov ako sú napríklad business menu, donáška, vegetariánske menu, bezlepkové jedlo, detský kútik, terasa a podobne. Pri prevádzkach nájdete kontakty, prekliky na à la carte lístok, web či facebook. Nechýba ani navigácia a je tiež možné vytvoriť si vlastný zoznam obľúbených reštaurácií a tam sledovať len ich menučka.

menucka

Prezraď nám, ako tento nápad vznikol a začal sa realizovať.

Projekt vznikol pred tromi rokmi v Bratislave po tom, ako sa dovtedajší najúspešnejší portál zaoberajúci sa obedovými menu, pre ktorý som pracovala, vplyvom zmeny majiteľa a konceptu dosť zmenil. Ľuďom chýbal web, ktorý jednoducho, rýchlo a prehľadne ukáže aktuálne menučka. Keďže som mala v tejto oblasti už nejaké skúsenosti a vedomosti, rozhodla som sa, že to tentokrát skúsim sama a vytvorím vlastný nový projekt. A tak vznikli "menučka", ktoré sa stále rozvíjajú. Snažíme sa ich rozšíriť na celé Slovensko. Už aj v Košiciach a Prešove máme v databáze celkom slušný počet reštaurácií, ktoré si obedové menu u nás zverejňujú. Tento rok sme sa zúčastnili aj gurmánskeho festivalu Košice Gurmán fest, kde sme návštevníkom predstavovali najmä našu mobilnú aplikáciu. Cieľom je zmapovať celé Slovensko, aby si každý mohol pozrieť aktuálnu ponuku reštaurácií, kdekoľvek sa bude nachádzať. Je to ale postupný proces. Našou novinkou je séria tématických webov, ktoré budú obdobným spôsobom mapovať reštaurácie na Slovensku, ktoré ponúkajú raňajky, donášku, priestory na svadby, burgre, pizze, detské kútiky atď.

Portál Menucka.sk si rozbiehala počas dvoch materských. Ako sa ti podarilo skĺbiť rodinu a podnikanie?

Niekedy veľmi ťažko. A stále to nie je jednoduché. Dcérka má len 16 mesiacov a stále ešte zápasím s tým, ako nájsť tú správnu rovnováhu. Musím ale poďakovať najmä môjmu manželovi, hlavne vďaka nemu sa môžem venovať mojej práci. Keďže on pracuje na smeny, pri deťoch sa striedame. Hoci je to pre nás oboch náročné, nejako sa to dá (smiech). Myslím, že ak by som rodinu nemala a mohla by som sa venovať práci úplne naplno, tak projekt mohol byť už ďalej - známejší a úspešnejší. Na druhej strane rastieme aspoň postupne, organicky a asi je všetko tak, ako má byť. Moju rodinku - manžela, synčeka a dcérku, by som za nič nevymenila a teším sa, že som sa nemusela vzdať ani jedného ani druhého. Občas treba robiť kompromisy, nedá sa mať či stíhať všetko. Nebudem ale tajiť, že občas je to nesmierne náročné.

menucka

Aké boli tvoje predstavy, keď si začínala s vlastným podnikaním?

Nejaké predstavy o vlastnom podnikaní som mala, keďže som už niečo v minulosti skúšala. Napríklad moja Umelecká agentúra Camille funguje doteraz už od roku 2003. Nie všetky aktivity či projekty dopadli však dobre. Teraz to už našťastie vnímam inak, lebo aj neúspech a chyby človeka posúvajú ďalej. Práve preto, že som mala skúsenosti, som bola na jednej strane opatrná, ale zároveň odhodlaná sa do toho pustiť. V tomto projekte som si oveľa viac verila než v tých predchádzajúcich. Prvý polrok bol úplne úžasný, bola som plná elánu, nadšenia, všetko išlo super. Avšak neskôr sa objavili aj krízovejšie obdobia, keď sa provotné investície minuli a predaj nešiel až tak, ako som si predstavovala. V tom období som sa však zachránila tým, že som začala pracovať na mojom ďalšom projekte a vrátila sa mi energia, s ktorou som Menučka rozbiehala. Menučka ostali, ale zároveň vzniklo niečo nové. Tým novým bol e-shop na predaj darčekových poukážok najmä do štýlových reštaurácií Darčekové vouchery. Postupne tam pridávame aj iné kvalitné služby, web sa stáva čoraz viac navštevovaným a počet objednávok stúpa.

Čo bolo na začiatku pre teba najťažšie a čo išlo ľahšie, než si predpokladala?

Najťažšie bolo asi prekonať strach z predaja a odmietnutia. Hoci som mala s obchodom skúsenosti, stále bolo vo mne istým spôsobom zakorenené, že nie som úplne typický obchodník, ktorý predá aj to, čo zákazník nechce. Ale naučila som sa to postupne najmä preto, že som môjmu projektu verila a bola som zaň sama zodpovedná. Keď sa s klientmi stretnem, v podstate im len rozprávam o našich projektoch a službách a ak sa im to páči, tak sa môžeme na nejakom variante spolupráce dohodnúť. Náročné je zohnať tých správnych ľudí - spolupracovníkov, ktorí by s rozvojom projektu pomohli. To sa mi zo začiatku vôbec nedarilo. Teraz som rada, že mám pri sebe moju pravú ruku - Dominiku, s ktorou sme pracovali aj na predchádzajúcom projekte. Spoločne sa to ťahá lepšie. Na otázku, čo išlo ľahšie než som predpokladala, môžem veselo i smutno odpovedať, že asi nič. (smiech). Začiatky mám skutočne "vydreté" a overila som si, že nič nie je zadarmo. Podnikatelia často až počas práce na vlastnej firme zistia, čo to všetko obnáša.

19 rokov sa pohybuješ v online prostredí, hlavne v oblasti gastronómie. Ako vnímaš túto oblasť na Slovensku?

Vnímam, že gastronómia sa za tie roky naozaj veľmi zmenila. Aj keď sa nájdu reštaurácie, ktoré fungujú aj viac rokov a držia si svoj štýl, vzniklo obrovské množstvo nových rozmanitých podnikov. V dnešnej dobe si je ozaj z čoho vyberať. Najviac mám zmapovanú Bratislavu, ale aj v ostatných mestách Slovenska sa táto oblasť výborne rozbehla. V porovnaní s inými krajinami máme ešte dosť veľké rezervy. Vo veľkej miere je to dané aj celkovou situáciou na Slovensku, podmienkami pre podnikanie, kúpyschopnosťou zákazníkov a v neposlednom rade nedostatkom kvalitného personálu. Toto počúvam od klientov najčastejšie. Problémy so zbytočnou administratívou a byrokraciou a najmä, že chýbajú kvalitní ľudia. Je mnoho reštaurácií, ktorým sa darí, majú výborný koncept, spokojných zákazníkov a rady by sa rozširovali, no často sa k tomu neodhodlajú práve pre nedostatok zamestnancov. Tí sú v gastronómii veľmi dôležití. V tomto majiteľom gastropodnikov skutočne nezávidím a mnohých obdivujem, že to vôbec zvládajú. Hostia nevedia a nemali by vedieť, že je nejaký problém, ale v skutočnosti je v takejto situácii väčšina reštaurácií. Rada by som v rámci našich projektov pomáhala aj návštevníkom získať informácie o reštauráciách, ale aj majiteľom podnikov riešiť rôzne problémy. Ako prvý krok v rámci riešenia problému s nedostatkom personálu sme pripravili na webe Menucka.sk špeciálnu sekciu zameranú na ponuky práce v gastronómii. Naše partnerské reštaurácie si tam môžu vytvoriť a propagovať inzeráty na voľné pracovné pozície. Hotová by mala byť koncom septembra.

Na čo si zo svojej práce najviac hrdá?

Na momenty, keď sú výsledky mojej práce pre iných užitočné, keď pomôžu, vyriešia problém. Keď mi spokojný klient povie, že sa mu moja práca páči a že cíti efekt našej spolupráce. Keď zákazníci chvália naše projekty a sú s nimi spokojní. Samozrejme, stále je tu priestor na zlepšenie, ale vždy veľmi dobre padne pochvala či pozitívny feedback. Hrdá som na seba aj v tom, že som ustála krízové obdobia a firmu nezabalila, čo reálne hrozilo. Za posledný rok práce sa asi najviac teším z toho, že sa mi podarilo získať do firmy moju skvelú kolegynku, kamarátku a úžasnú obchodníčku a manažérku Dominiku. Som veľmi rada, že ju mám na svojej "lodi" a verím, že spoločne ešte spravíme veľké veci (smiech).

menucka

Dokážeš si popri podnikaní a rodine nájsť čas aj sama na seba? Ak sa ti to podarí, ako ho rada tráviš?

Je pravda, že toho času naozaj veľa nie je. V poslednej dobe je to najmä fitko, kde sa snažím aspoň 2 - 3 krát do týždňa absolvovať tréningy s mojou trénerkou Kamilkou. Pri tom sa odreagujem, trošku aj zničím a najmä sa na chvíľu odstrihnem od pracovných aj rodinných povinností. Tiež mám veľmi rada networkingové stretnutia, ktoré vnímam ako spojenie príjemného s užitočným. Zúčastňujem sa občas na eventoch podnikateľských komunít ako sú napríklad E-ženy a Akčné ženy, čo tiež vnímam ako relax. Mám rada aj samotné individuálne stretnutia a "kávičky" s ľuďmi, ktorí tiež podnikajú, hoci aj v inej sfére, ale s ktorými si môžeme vymeniť skúsenosti, poradiť si, pomôcť a inšpirovať sa.

Foto: Kamila Slašťanová

Už ste čítali?

Gabriel Oprendek: V podnikaní myslite vo veľkom

Gabriel spolu s bratom Radoslavom boli jednými z prvých, ktorí vyplnili dieru na slovenskom trhu a začali s vlastnou výrobou remeselného cideru.

V Košiciach vznikla rocková verzia slovenskej hymny

Kapela Metalinda dala slovenskej hymne štýlový rockový kabát a pred niekoľkými dňami ju takto ponúkla svojim fanúšikom.

Košického fotografa Tibora Kováča ocenili prestížnou cenou

Cenou Ústavu pro studium totalitních režimů za svobodu, demokracii a lidská práva bol ocenený vyznamý košický fotograf Tibor Kováč.

Top